Normandië

vanaf 3 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 307
Het verleden van de regio Normandië bestaat niet alleen uit een oorlogsgebeuren. Normandië biedt veel meer dan dat! Er is de prachtige kustlijn, er zijn de pittoreske stadjes en dorpen: Honfleur, Bayeux, Pont-l’Évêque. Behalve de top-bestemmingen zoals de landingsstranden en de Mont Saint-Michel zijn er nog heel wat pareltjes te ontdekken aan de Normandische kroon. En uiteraard komt ook de gastronomie aan bod met de culinaire hoogstandjes als calvados, cider, kazen, oesters … Een paradijs voor fijnproevers. In Rouen gaan we natuurlijk op zoek naar de sporen van Jeanne d’Arc. Kortom, een regio waar Vlamingen graag komen!

Programma

DAG 1

Vanuit Poperinge en via de Noord-Franse kustlijn, brengt de autocar ons naar Rouen. Na de nodige sanitaire haltes komen we nog voor de middag aan in de hoofdstad van de regio Normandië. De stad staat bekend om zijn historische heldin Jeanne D’Arc. Samen met de kathedraal Notre-Dame be hoort de binnenstad met zijn Rue du Gros Horloge tot één van de belangrijkste bezienswaardigheden. We verlaten Rouen in de late namiddag en houden nog een halte in Lisieux waar we de basiliek van Sainte-Thérèse bezoeken, op één na het grootste bedevaartsoord in Frankrijk. Daarna verder naar Caen voor overnachting.

DAG 2

Na het ontbijt rijden we naar Cherbourg. We maken een onvergetelijke reis naar de diepten van de zee tijdens ons bezoek aan het unieke museum La Cité de la Mer. We hebben ook de mogelijkheid om ‘Le Redoutable’, 's werelds grootste onderzeeër, te ontdekken. Hier krijgen we echt zin om ontdekkingsreiziger te worden en een onvergetelijk avontuur te beleven. Rond de middag komen wij aan in Saint-Vaast-laHougue, een gekende vissers- en jachthaven maar eveneens een bekend oestercentrum. Wellicht proeven we ook oesters, tijdens ons bezoek, aan de oesterkwekerij. In de namiddag brengen we een kort bezoek aan Sainte-Mère-Église waar soldaat John Steele in juni 1944 met zijn valscherm aan de kerktoren bleef hangen. In Bayeux aangekomen worden we verwacht om het legendarische tapijtwerk van koningin Mathilde van Vlaanderen te bewonderen.

DAG 3

Vandaag moeten we wat vroeger uit de veren. Na het ontbijt rijden we naar Pont l’Évêque in het hartje van de Pays
d’Auge. We hebben een afspraak bij één van de bekendste en oudste Calvadosproducenten, Père Magloire. Proeven is hier zeker aan de orde! Rond de middag bereiken we Honfleur, het havenstadje met zijn ‘vieux port’ en de houten kerk Sainte-Cathérine. We laten ons verleiden door de vele terrasjes en de lekkere visschotels. Na het vrij middagmaal verkennen we met onze gids de historische stad met zijn nauwe straatjes en zijn vele kunstateliers. Stilaan wordt het tijd om huiswaarts te keren maar we eindigen in schoonheid met een laatste bezoek aan Étretat en zijn beroemde krijtrotsen. Na dit bezoek zetten we onze terugreis in richting thuisfront.