Normandië

vanaf 4 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 495
Het verleden van de regio Normandië bestaat niet alleen uit een oorlogsgebeuren. Normandië is meer dan dat! Er is de prachtige kustlijn, er zijn de pittoreske stadjes en dorpen zoals Honfleur, Bayeux, Pont-l’Évêque en niet te vergeten de lokale delicatessen. Behalve de topbestemmingen zoals de Mont-Saint-Michel zijn er nog heel wat pareltjes te ontdekken aan de Normandische kroon. En uiteraard komt ook de gastronomie aan bod met de culinaire hoogstandjes: calvados, cider, kazen, oesters… Een paradijs voor fijnproevers. In Rouen gaan we natuurlijk op zoek naar de sporen van Sainte Jeanne d’Arc. Tijdens deze 4-daagse ontdekkingsreis koppelen we cultuur en geschiedenis aan ‘le joie de vivre’. De maand oktober is een uitgelezen en rustig moment om op ontdekking te gaan naar deze toeristische trekpleisters. Kortom, een regio waar Vlamingen graag komen!

Programma

Dag 1

Vanuit Poperinge en via de Noord-Franse kustlijn, brengt de autocar ons naar Rouen, de hoofdstad van de regio Normandië. De stad staat bekend om zijn historische heldin Jeanne D’Arc. Samen met de kathedraal Notre-Dame behoort de binnenstad met zijn Rue du Gros-Horloge tot één van de belangrijkste bezienswaardigheden. We verlaten Rouen in de late namiddag en houden nog een halte in Lisieux waar we de basiliek van St. Thérèse bezoeken, op één na het grootste bedevaartsoord in Frankrijk. Via Caen vervolgen we onze weg naar Villedieu-les-Poêles waar we logeren in hotel Le Fruitier.

Dag 2

Dit is wellicht dé topper en het hoogtepunt op onze Normandië-reis. We bezoeken de Mont-Saint-Michel! In de voormiddag rijden we eerst naar de havenstad Granville waar we volop genieten van de ‘Jardin Public Christian Dior’. In de nostal gische omgeving met zijn prachtige rozentuinen heeft de modekoning Christian Dior zijn jeugd doorgebracht. We nemen de tijd om hier wat te flaneren. Tegen de middag komen we aan in de baai van de Mont-Saint-Michel. Na het middagmaal bezoeken we het rotseiland met de abdij. Helemaal terecht wordt deze UNESCO-site het wonder van het Westen genoemd. Door zijn spectaculaire ligging en zijn architectonische gebouwen is het een toeristische trekpleister van groot formaat. Vanaf de grote parkeerplaats brengt een pendelbus ons naar de poort van de oude stad waar we ‘intra muros’ op verkenning gaan. Het wordt een onvergetelijke ontdekking. Tevreden en voldaan reizen we naar ons hotel terug waar een fijn avondmaal op ons wacht.

Dag 3

Vandaag doen we het iets rustiger aan. In onze verblijfplaats Villedieu-les-Poêles bezoeken we een nog werkende klokkengieterij. De uitleg over de hele werking ervan is een uitgelezen kans om deze ambacht te leren kennen! En dan gaat het noordwaarts, waar we het beroemde tapijt van Bayeux gaan bekijken. Het is hier dat onze Mathilde van Vlaanderen opdracht gaf om een tapijt te borduren van wel meer dan 70 m lang tijdens de afwezigheid van haar man Willem de Veroveraar. Een waar stripverhaal! Op de terugweg naar ons hotel hebben we nog even de tijd om een bezoek te brengen aan een typische Normandische distillerie waar zowel calvados als cider geproduceerd wordt. We vernemen er de geschiedenis van deze godendrankjes door de eeuwen heen en worden rondgeleid door de producent zelf. En natuurlijk kan na de rondleiding het proeven niet ontbreken!

Dag 4

Vandaag moeten we wat vroeger uit de veren. Na het ontbijt rijden we naar Livarot in het hartje van de Pays d’Auge. Als afsluiter van deze 4-daagse reis hebben we een afspraak in ‘La Fromagerie Graindorge’. Hier vernemen we dat kazen kunnen verbazen! En proeven is hier zeker aan de orde! Rond de middag bereiken we Honfleur, het havenstadje met zijn ‘vieux port’ en de houten Catharinakerk. We laten ons verleiden door de vele terrasjes en de lekkere visschotels. Na het vrij middagmaal verkennen we met onze gids de historische stad met zijn nauwe straatjes en zijn vele kunstateliers. Stilaan wordt het tijd om huiswaarts te keren maar we eindigen in schoonheid met een laatste bezoek aan Étretat en zijn beroemde krijtrotsen.