Fietsvakantie Zwarte Woud

vanaf 6 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 599
Fietsend genieten van alles wat zo typisch is voor het Zwarte Woud: vakwerkstadjes, uitgestrekte groene bossen, mooi versierde boerderijen, glooiende weilanden, weidse rivierdalen en natuurlijk de Schwarzwaldkirschtorte. We volgen vooral de valleien van de rivieren de Saar, de Murg, de Kinzig en de Rijn zodat we voornamelijk fietsen over vlakke en dalende fietspaden.

Programma

DAG 1

Onze eerste dag fietsen we op het Saarfietspad, genomineerd met vier sterren door de Duitse fietsersbond. We starten in de beminnelijke stad Merzig en fietsen richting Saarlouis. De zonnekoning Lodewijk XIV was zo gecharmeerd door deze stad dat hij er zijn naam aan gaf. We passeren de gigantische ijzersmelterij van Völklingen die nu prijkt op de lijst van UNESCO Werelderfgoed om ons eindpunt te bereiken in Saarbrücken de hoofdstad van Saarland. (ca. 45 km)

DAG 2

In de voormiddag brengt de autocar ons tot in Freudenstadt. We volgen de Kinzigtal-radweg door het “Zwarte Woud” richting het kleine stadje Alpirsbach met haar 900 jaar oude Benedictijnen-

klooster met brouwerij. In Alpirsbach stoppen we zeker om een Alpirsbacher Klosterbräu bier te proeven. We fietsen verder naar het schilderachtige Schiltach met zijn vele vakwerkhuizen met vensterluiken in alle kleuren. Na een fotostop fietsen we nog tot aan ons hotel in Oberwolfach. (ca. 45 km)

DAG 3

We starten na ons Duitse ontbijtbuffet aan het hotel voor het 2de deel van de Kinzigtal-radweg. We fietsen via Hausach en Haslach naar Gengenbach. Gengenbach is een eeuwenoude ommuurde stad. De markt en de marktstraten zijn bewaard gebleven en geven de stadskern een unieke en gezellige flair. In de namiddag zetten we onze rit verder door de wijnstreek Baden en genieten fietsend van het zicht op Schloss Ortenberg tot we het eindpunt Offenburg bereiken waar de autocar ons opwacht. (ca. 45 km)

DAG 4

Vandaag verlaten we even Duitsland en steken de grens over richting de Europese hoofdstad Straatsburg. Vanuit Offenburg fietsen we door een vlak en waterrijk gebied tot aan de rivier de Rijn: de natuurlijke grens tussen  Duitsland en Frankrijk. We steken de fietsersbrug de Passerelle des Deux Rives over en fietsen door Straatsburg tot aan het Europese parlement. Na onze middag-

stop gaan we terug richting Duitsland en fietsen we verder langs de Rijn tot in Kittersburg. We eindigen onze dag in typisch Duitse stijl, in de Alte Mühle, een gezellige Duitse Biergarten.

(ca. 45 km)

DAG 5

We laten ons met de bus brengen tot aan de voet van de skilift Kniebis. We starten op een hoogte van 920 m en we fietsen langs het riviertje de Forbach door het bos naar Freudenstadt: het stadje met het grootste marktplein van Duitsland. We fietsen verder stroomafwaarts tot in het toeris-

tische stadje Baiersbronn, dikwijls omschreven als “de grootste en meest bosrijke vakantieplaats van de deelstaat Baden-Württemberg”. Wat verderop mondt de Forbach uit in de Murg. We volgen deze prachtige vallei tot we de overdekte historische houten brug zien, het  herkenningspunt van het stadje Forbach. (ca. 45 km)

DAG 6

Na een deugddoende fietsvakantie met een mooi aantal kilometers in de benen en heel wat mooie herinneringen keren we terug via de autostrades, met uiteraard de nodige stops.