Bourgondië

vanaf 5 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 644
Naar Bourgondië reizen is terugkeren in de tijd. Naar de tijd dat de wegen van Vlaanderen en Bourgondië elkaar in de loop van de geschiedenis meermalen kruisten. Bourgondiërs kennen net als de Vlamingen de kunst van het genieten… Bourgondië is een streek waar gastronomie, cultuur en natuur moeiteloos in elkaar overvloeien. Niets is leuker dan genieten van de minuscule dorpjes, Romaanse kerkjes, mooie kastelen en golvende wijngaarden of… van een glaasje Chardonnay op een zonnig terras! We verblijven in het prachtige hotel Le Darcy in het pittoreske dorpje Darcy-le-Fort, een ideale uitvalsbasis om het uitzonderlijk erfgoed van de Bourgondiërs op een mystieke manier te ontdekken…

Programma

DAG 1

Via Franse autosnelwegen rijden we naar onze verblijfplaats in Darcy-le-Fort in het zuiden van Bourgondië. We houden onderweg halt in Dijon, de bruisende hoofdstad van Bourgondië. We verkennen de stad en bezoeken de peperkoekfabriek Mulot et Petitjean. We sluiten dit bezoek af met een proeverij van deze lekkernij.

DAG 2

Na het ontbijt rijden we naar de bekendste stad van Bourgondië, namelijk het prachtige Beaune. In de voormiddag brengen we een bezoek aan één van de grootste wijnkelders in het oude klooster van Beaune. Eerst krijgen we uitleg over de wijngaarden en de verwerking van de druiven. Daarna is er een rondleiding in het klooster met zijn authentieke kapel, die direct toegang geeft tot de 5 km lange keldergangen. In de ondergrondse keldergangen genieten we van een wijndegustatie.

Vrij middagmaal in Beaune. In de namiddag brengen we een bezoek aan Hôtel-Dieu, één van Frankrijks meest bezochte monumenten. Met een audioguide doen we de rondgang van de zalen en bewonderen we het Laatste Oordeel van Robert van der Weyden. Daarna brengen we nog een bezoek aan de Moutarderie Fallot. Op de terugweg naar het hotel rijden we door de adembe-

nemende streek en komen voorbij La Rochepot, alwaar het Château de la Rochepot machtig op de uitkijk staat.

DAG 3

In de voormiddag bezoeken we de historische stad Autun, te midden van bossen en heuvels, bij uitstek een stad van kunst en geschiedenis. Haar Gallo-Romeinse oorsprong en krachtige

Romaanse kunst geven deze toegangspoort naar de Morvan het gezicht van een tijdloze stad. Vrij middagmaal. Via een prachtig stukje natuur waar dorpjes, velden, bossen en meren een lieflijk geheel vormen, rijden we naar de Mont Beuvray en ontdekken er alles over de Kelten op de allergrootste Keltische site van Europa, Bibracte. Op de terugweg naar het hotel houden we nog even halt in Le Creusot, de geboorteplaats van de industriële revolutie.

DAG 4

Vandaag genieten we van de route van de grand cru's. We starten onze dag met een bezoek aan Clos de Vougeot, een parel te midden van de wijngaarden. We beleven in het kasteel de ‘wijn-

makerij’ van toen en nu. Daarna bezoeken we Nuits-Saint-Georges. Het is een alleraardigst stadje met oude straatjes en gebouwen. Vrij middagmaal. Na de middag brengen we een bezoek aan Le Cassissium, een likeurstokerij. We komen er alles te weten over de kleine zwarte bes en Cassis. We keren niet terug naar onze verblijfplaats zonder dat we die lekkere drank hebben geproefd! Onderweg houden we nog halt in Chalon-sur-Saône, een stad van kunst en historie,

gezellige pleintjes, autovrije winkelstraatjes, het museum van de fotografie, ... Chalon-sur-Saône is best een bezoek waard!

DAG 5

Helaas, aan alle mooie liedjes komt een eind! We moeten Darcy-le-Fort alweer verlaten. Onderweg is er nog een dorpje die zeker de moeite waard is om te stoppen: het romantische Flavigny-sur-Ozerain, één van de mooiste dorpjes van Frankrijk. Dit dorpje vormde het decor voor de film ‘Chocolat’. We bezoeken in de oude abdij de snoepjesfabriek, Anis de Flavigny, waar ze het bekendste snoepje van Frankrijk maken. Na het bezoek genieten we nog van een vrije wandeling in het dorpje en wanen ons even de acteurs van de film ‘Chocolat’! Wie weet, komen we Johnny Depp wel tegen…? We vatten rond de middag de terugweg aan naar Poperinge.