Provence en Camargue

vanaf 8 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 919
Ontdek de verschillende gezichten van de Provence. Men vindt er de meest karaktervolle zuiderse stadjes en dorpjes van Frankrijk zoals Arles, de Romeinse stad waar Vincent Van Gogh zo van hield, Orange met zijn wekelijkse Provençaalse markt en Nîmes met zijn beroemde theatre Antique. De geuren en kleuren van deze prachtige streek oefenen nog steeds een magische aantrekkingskracht uit op zijn bezoekers. Heel even verlaten we de Provence om een bezoek te brengen aan de Camargue. Daar kunnen we nog half-wilde paarden, stieren en flamingo’s spotten. We komen er de uitgestrekte vlaktes tegen met de typische zoutpannen. Het is een reis waar je gegarandeerd kleurrijke herinneringen aan overhoudt.

Programma

Dag 1

Vanuit Poperinge rijden we via Rijsel, Arras richting Reims en Troyes; de zuidelijke Champagnestreek. Eens in Bourgondië aangekomen nemen we de autoweg richting Dijon, Lyon en komen we tegen de avond aan in ons hotel.

Dag 2

Na ons ontbijt rijden we naar Arles en maken er tijdens onze stadswandeling kennis met de Arena, het Antiek  Theater en de kerk van St. Trophime. Wij gaan ook langs het café Van Gogh. Vrij middagmaal in de stad en wat vrije tijd. Vervolgens brengen wij een bezoek aan een mooi geklasseerd en hoog gelegen middeleeuws dorp ‘Les Baux de Provence’. We eindigen de dag met een bezoek aan ‘La Petite Provence du Paradou’, een zeer interessante expositie over de santons de Provence.

Dag 3

Vandaag wordt er een bezoek gebracht aan Nîmes, het Franse Rome in de Provence. Na een stadsbezoek met een aantal monumenten zoals de Arena en Maison Carrée begeven wij ons naar Pont du Gard, een aquaduct gebouwd door de Romeinen en meer dan 2000 jaar oud. We eindigen de dag met een bezoek aan het autovrije stadje Uzès met zijn gezellige steegjes en pleinen.

Dag 4

We maken een tocht door de Camargue en rijden naar de versterkte middeleeuwse stad Aigues Mortes. Na een korte wandeling zetten we onze tocht verder zuidwaarts naar Les Saintes-Marie-de-la-Mer. Onze gids vertelt ons de boeiende verhalen over dit bedevaartsoord. Na het middagmaal maken we een boottocht op de Rhône. Nadien hebben we nog wat vrije tijd in Les-Saintes-Marie-de-la-Mer.

Dag 5

Vandaag is het marktdag in Orange en genieten we van heel wat verse streekproducten. Een ideale plaats om ons een souvenir van de Provence aan te schaffen. Verder is er in de namiddag een bezoek aan het antiek theater waar we in bewondering staan over de bouwkunst van de Romeinen.

Dag 6

Aangekomen in Avignon bezoeken we het prachtige en stoere Palais des Papes. En natuurlijk wandelen we ‘sur le Pont d’Avignon’. Er is een mogelijkheid om de stad te verkennen met een toeristisch treintje. Na het vrij middagmaal rijden we naar Fontaine de Vaucluse. Via een oude watermolen gaan we op zoek naar de bron van de Sorgue.

Dag 7

Op weg naar de Mont Ventoux brengen we eerst een bezoek aan de Nougatfabriek Boyer in het gezellige stadje Sault. We vervolgen onze tocht naar en over de Mont Ventoux met een halte in Malaucène voor het middagmaal. In de namiddag rijden we naar Vaison La Romaine. En om de dag in schoonheid te eindigen is er een bezoek én degustatie voorzien in een wijnkelder in Vacqueyras.

Dag 8

Heel vroeg in de morgen verlaten we, met spijt in het hart, deze prachtige streek en vatten onze terugreis aan.