Fietsvakantie Maine-et-Loire

vanaf 6 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 749
De historische provincie ‘Anjou’, tegenwoordig departement Maine-et-Loire, is één van de kroon- juwelen van het Loiredal. De charme van Anjou zit in de harmonieuze combinatie van natuur, cultuur en gastronomie.

Programma

Dag 1

De afstand naar ons verblijfshotel in Avrillé is ideaal om onderweg een mooie stop te houden. We rijden langs Parijs en Chartres tot in Le Mans. Daar bezoeken we ‘la Cité Plantagenêt’. Deze beschermde historische wijk met zijn 20 ha geplaveide straten met vakwerkhuizen en zijn imposante kathedraal is harmoneus omringd door een indrukwekkende Romeinse muur. Na ons bezoek rijden we verder naar ons hotel.

Dag 2

We starten onze eerste fietsdag in Gennes en fietsen langs de Loire. De Loire laat hier haar romantische kant zien. Eilandjes en beboste oevers, vogelkolonies op de zandbanken en een schilderachtige lichtinval. In Bouchemaine volgen we de Maine, de rivier die ons leidt naar de studentenstad Angers met zijn indruk-

wekkend kasteel met 17 massieve torens. Na onze vrije lunch nemen we zeker nog eens de tijd om de mooie binnenstad te bewonderen met zijn smalle straatjes, zijn rijkelijke historie en diverse pleintjes. Angers is een super gezellige stad. Daarna fietsen we via de rivier de Mayenne en het eilandje Île Saint-Aubin richting ons hotel.

Dag 3

Vandaag vertrekken we met onze fiets vanuit het hotel. We fietsen een stukje van de route ‘La Vélo Francette’: een fietsroute die Caen verbindt met La Rochelle. We volgen de ganse dag de rivier de Mayenne. Een mooie rustige rivier met verschillende sluizen door een vredig groen landschap met af en toe een charmant dorpje waar we wel eens een terrasje kunnen doen. We passeren de mooie dorpjes Grez-Neuville, Chenillé-Changé, Château-Gontier en zien onze bus terug in Villiers-Charlemagne.

Dag 4

We lossen de fietsen in Chalonnes-sur-Loire op de kades waar de schippers vroeger hun schuiten met wijn laadden. We steken de Loire over en volgen de rustige weggetjes op Île de Chalonnes: het grootste eiland van de Loire. Op de zuidelijke oever passeren we Saint-Florent-Le-Vieil met zijn mooie promenade genoemd naar de Franse schrijver Julien Gracq. Via de hangbrug ‘Bretagne-Anjou’ steken we de Loire over richting Ancenis: een typisch Loire stadje omringd met wijngaarden.

Dag 5

Vandaag starten we aan de kleine jachthaven van Oudon met zijn indrukwekkende toren, restant van een middeleeuws kasteel. We steken direct de Loire over en blijven de zuidelijke oevers van de Loire volgen op een nieuw aangelegd breed fietspad. Op weg naar onze eindbestemming Nantes vormen de heuvels met wijngaarden en gebieden met groententeelt een afwisselend landschap. Na een 40-tal kilometers komen we aan in Trentemoult, een charmant Frans vissersdorpje. Om deze fietsvakantie mooi af te sluiten fietsen we nog naar Les Machines de l’île. Een origineel artistiek ontwerp op de voormalige scheepswerven van de stad Nantes. Een mooie foto met dé attractie van Nantes, “Le Grand Elephant”, mogen we zeker niet vergeten.

Dag 6

Na een deugddoende fietsvakantie met een mooi aantal kilometers in de benen en heel wat mooie herinneringen keren we terug via de autostrades, met uiteraard de nodige stops.