Fietsvakantie Münsterland

vanaf 5 dagen Bekijk prijzen
vanaf € 549
Het Münsterland is een populaire streek om er te fietsen. Het afwisselende, vlakke landschap vol weiden, velden, kleine bosgebieden, mooie dorpen en prachtige kastelen; dit alles passeert de revue. Münsterland: het walhalla voor de fietsliefhebber.

Programma

Dag 1

Tegen de middag komen we aan met de autocar in Nottuln.  Het kleine stadje met de mooie barokke stadskern ontworpen door de gekend barokke bouwmeester Johann Conrad Schlaun. Na het vrije middagmaal fietsen we richting Senden waar we al ons eerste kasteel zien. Het riviertje de Stever is speciaal omgeleid om de slotgracht van het kasteel te vormen. We fietsen verder tot aan ons hotel in Ascheberg.

Dag 2

We starten aan ons hotel en fietsen direct op de 100 Schlösser Route: de koningin onder de Duitse fietsroutes. We fietsen richting Wolbeck waar we het kleine in renaissancestijl gebouwde kasteeltje Dorstenhof passeren. Tegen de middag komen we aan in één van de mooiste steden van Duitsland: de sympathieke universiteitsstad Münster. Het hart van de stad is de Prinzipalmarkt die bekend staat om zijn mooie gevels en arcades. We nemen voldoende tijd en een lekker restaurantje is hier niet moeilijk om te vinden. De route voert ons verder over de natuurlijke fietspaden ‘Pättkes’ van het Münsterland, omzoomd door boswallen en knotwilgen om via het kasteel van Davensberg terug in ons hotel aan te komen.

Dag 3

Vandaag maken we terug een rondrit in de streek met een mooi zicht op verschillende kastelen. Na enkele kilometers zien we al ons eerste kasteel Burg Vischering omringd door oude bomen. We nemen onze tijd om een bezoek te brengen aan het kasteel: het ideale model van een Münsterlandse waterburcht met zijn ronde hoofdkasteelgebouw midden in het water. Slechts een kilometer verder zien we al de renaissance Burg Lüdinghausen verschijnen, weliswaar minder imposant als zijn grote broer Burg Vischering. Na de middag
fietsen we verder naar het Kasteel Nordkirchen, ook wel het Westfaalse Versailles genoemd. Het prachtige kasteel met veel Franse bravoure is volledig omgracht en heeft een mooi binnenplein en een mooie imposante tuin.

Dag 4

Vandaag fietsen we richting Drensteinfurt, verder op de route passeren we het indrukwekkende slot Westerwinkel. De slotgracht is idyllisch gelegen in het schilderachtige landschap. We fietsen rustig verder tot we aankomen in het stadje Werne met zijn historisch marktplein gelegen aan de rivier de Lippe. We fietsen langs de rivier verder tot het Maxipark in Hamm. Het Maxipark is een park bij de voormalige steenkool-

mijn Maximilian. Heel typisch voor het park is de glazen olifant aan de vroegere kolenwasserij gemaakt door de kunstenaar Horst Rellecke. De bus brengt ons terug naar ons hotel.

Dag 5

De bus brengt ons op de laatste dag naar Coesfeld. Hier lossen we voor de laatste keer de fietsen en rijden richting Nederlandse grens. We fietsen door een park- en heidelandschap richting het natuurgebied Zwillbrocker Venn. Hier zien we een diersoort die we totaal niet verwachten: de flamingo. Hier in Münster-

land komen de flamingo’s hun zomer door brengen. Maar ook zonder de roze vogel is het natuurreservaat een bezoekje waard. Door de grote meren, het moerasen heidelandschap is het hier de ideale broed- en leef-

ruimte voor ongeveer 60 vogelsoorten. Na de middag rijden we terug huiswaarts, moe & voldaan, fit en gezond en met weeral een super belevenis rijker.